Något jag brukar göra ibland när jag har tråkigt

Hejsan!

Försökte nyss slumra lite, men det gick inte då det var alldeles för kallt i rummet.
Fönstret har stått öppet,och i väntan på att värmen och tröttheten ska infinna sig
letar jag efter läckra recept som tidsfördriv. Underbart roligt tycker jag! Hittar jag något
jag tror mig vilja prova lägger jag bara till det i favoriter.

Ikväll hade vi gäster här. Torsdagsmiddagen blev denna vecka förvisad till tisdag.
Vi bjöd på fiskgratäng. haha.
Egenkomponerad sådan, ett hopjock av flera olika recept jag hittat på nätet.

Det här behöver du:

5 pers

600 g fiskfile av något slag, vi använde billig alaskapollock från Maxi.
1 påse pulvermos
1 fp paprika och chili-creme fraige
purjolök
1.5 dl riven ost
salt
vitpeppar
citronpeppar

Sätt ugnen på 200 grader. Medan du väntar på att den ska bli tillräckligt
varm smörjer du en ugnssäker form och placerar du den tinade fisken där i, på mitten.
Salta och peppra rikligt, var generös med citronpeppar. Det är så gott!
När ugnen är färdig att användas placerar du formen i mitten. Där ska den vara i tjugo
minuter tills fisken är färdig. Känn efter med en sticka i mitten för säkerhets skull.
När fisken är i ugnen kan du passa på att göra iordning pulvermoset. Jag kokade upp
vattnet i en vattenkokare, supersmidigt och enkelt. sedan rörde jag ut pulvret i det kokande
vattnet i en skål till det blev "poröst". hihi. Hade i en klick smör också, för att göra det hela
extra smarrigt. Pepprade och saltade även här...
När detta var färdigt öppnade jag ugnsluckan och tog ut formen med fisk i. Klicka nu "runt"
potatismoset likt en krans runt fisken. skiva purjo och lägg på fisken, strö ut den lixom. bred
sedan ut cremefraigen på fisken. det sista du gör är att hälla på osten. Mmm mmmmmm..
in med allt i ugnen i tio minuter till (eller till moset har fått färg).
Serveras gärna med rivna morötter,något vi tyvärr inte hade tillgång till ikväll!

haha. Som att någon skulle testa lixom.. men men, nu fick jag testa på att vara
Amy på vr :P. Fattas bara en läcker bild på skapelsen.

Puss o godnatt

Anna

Kommentarer
Postat av: CiiLiiA

Fiskgratäng är gott. Fast inte med pulvermos. Pulvermos är äckligt. Jag skulle kunna prova receptet. Har aldrig gjort fiskgratäng själv. Och du, Creme fraiche,stavas det ;) Hihihihi!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback